この作品は、イギリスに伝わる民謡を現代風にアレンジした、曲と詩と絵からなる123頁にわたる大作です。人類学者のアン・マルコムソン、編集者グレース・ホーガス、編曲者グレース・カスタニエットと3年がかりで制作されました。バートンは、最初の2年に文献、資料、作画、技法の研究をし、最後の1年は、朝5時から夕方5時まで、足を温めるために裏に毛皮をはったブーツを履き、小さな石炭ストーブの上の手の届く所にコーヒーのマグカップを置いて仕事をし続けました。バートンがペンとインク、それにスクラッチボードを使って128葉の芸術作品を完成させます。その後も、原画は、版下を彫る彫版工に届けられ、次に絵と文章を合わせる印刷所では、さらなる緻密な作業を必要としました。
バートンは資料収集を徹底的に行い、タペストリーや羊皮紙、古文書、僧侶たちが手で写した12世紀の金泥写本を研究し、400以上の韻文を昔の雰囲気のまま描きたいと、表現を追究します。中世の僧侶たちが自分達の作品を身近なつる草や花の絵で飾っていることを発見し、英国の植物図鑑を参考にしたといいます。時には絵を描くために、12世紀の剣を借りて息子たちに着せてモデルにしました。
完成した黒と白の対比による作品は、花やつる草を文字に絡ませるようなデザインで、頁ごとに背景を変えるなどの工夫がされています。実に精密で適格な描写が施され、彼女の芸術における最高力作と言われています。
『ロビンフッドの歌』印刷原画 制作年不明 ケープアン・ミュージアム所蔵
左「ロビンフッドとギズボーンの男」 P67 ©Aristides Burton Demetrios
右「ロビンフッドの死」P109 ©Aristides Burton Demetrios
This is a big story of 123 pages composed of songs, poems and illustrations arranging the English folk song with modern flavor. It is a 3-year collaboration with Anne Malcolmson, anthropologist, Grace Hogarth, editor and Grace Castagnetta, music arranger. Burton studied literature, references, drawings and techniques for the first two years. In the last year, she continued working on the book from 5 o’clock in the morning to 5 in the evening. She wore fur-lined boots to warm her legs and put a mug cup of coffee on a coal stove within her reach. She used pens, ink and scratchboards to complete 128 pictures of art. The original drawings then were delivered to a craftsman who engraved the drawings on print blocks. Detailed work continued at the print shop to align drawings with text.
Burton made a through collection of reference materials, studied tapestries, parchments, archives and gold painted manuscripts hand copied by priests in the 12th century. She explored expressive techniques to represent the ancient atmosphere in over 400 verses. She discovered that the priests in the Middle Age decorated their works with pictures of vines and flowers. She therefore made reference to pictorial books of flora for her illustrations. Sometimes she rent swards of 12th centuries and put traditional costumes on her sons to draw.
The book was in a great contrast of black and white with flowers and vines arranged around the letters of the text. Very precise and adequate illustrations with backgrounds different in each page helped the book to be called artistic masterpiece of Burton.
“Song of Robin Hood” Print Undated Collection of the Cape Ann Museum
Left: ‘Robin Hood and Guy of Gisborne’ P67 ©Aristides Burton Demetrios
Right: ‘Robin Hood’s Death’ P109 ©Aristides Burton Demetrios