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アイノ・アールト さまざまな役割を担った女性
ウッラ・キンヌネン アイノ・アールト研究者

アイノ・アールト(旧姓マルシオ)は時代の先端を歩く女性であった。彼女は時代の理想とアイデアを素早く吸収し、その時々に欠かせないものが何であるかに目を向けた。1920年代はモダニズムの時代であり、アイノ・マルシオにとっては成人し、自立生活を送った10年であった。彼女は大学を卒業して建築家となり、建築事務所で働き始めた。故郷を離れ、結婚し、2人の子どもの母親となった。妻として、母親として、建築事務所のパートナーとして時代を生きた。

1920年代には女性の社会的地位は大きく向上した。女性の自立に伴い伝統的な主婦の役割が変化した。人々は古い時代から新しい時代に向かっていると感じていた。近代的な都市生活がフィンランドにも押し寄せ、ライフスタイルや生活のリズムを変えていった。観光が盛んになり人々は遠くの国に憧れた。アイノ・アールトも旅をした一人である。最初は友人達と、そして後には夫のアルヴァ・アールトとともに。

アイノ・アールトは1920年に大学を卒業して建築家となり、オイバ・カリオの事務所で働き始めた。数年後にはユバスキュラのグンナー・A・ワールース建築事務所に移った。ユバスキュラで地元の俳優達や学生時代から知り合いであったアルヴァ・アールトと親交を深めた。アルヴァ・アールトは1923年に故郷で建築事務所を立ち上げていた。1924年アイノ・マルシオはアルヴァ・アールトのアーキテクチャーアンドモニュメンタルアートオフィスで働くことになった。半年後に彼女はアルヴァ・アールトと結婚した。結婚と同時に彼女はアールトの建築事務所の株主となる。アイノとアルヴァ・アールトは事務所の株を50%ずつ持ち、同等の権利を持つパートナーとなった。

アールトの建築事務所はユバスキュラの数多くの計画にかかわり、フィンランド中部の教会の修復や改修にも関わった。2人がイタリアに強く憧れていたことは、ヴィラ・フローラ、ムーラメ教会、ユバスキュラ労働者クラブなどの計画に見ることができる。当時から彼らの建築事務所の仕事はアートに他ならなかった。

2人の子どもヨハンナとハミルカルは1920年代半ばに生まれた。母親であるアイノは子ども達の写真を数多く撮っている。同時に彼女は子ども向けの家具の設計にも関心を持つようになった。子ども達の記憶によれば父より母の方が教育に熱心であった。父親は子ども達の言いなりであったが、母親は教育には厳しかった。姉妹が幼稚園で働いていたため、アイノは最新の教育法に精通していた。

パイミオの結核サナトリウム引き渡し後、家族はトゥルクに居を移した。新しい家は南西フィンランド農業協同組合として設計された。部屋から撮った写真を見ると極めてモダンであったことがわかり、当時最先端のヨーロッパのインテリアデザインの内装が写っている。

1930年代の世界大恐慌はアールトの事務所にも影響を与えた。家族はヘルシンキに土地を取得し自分たちの家を建てた。自宅の設計は1930年代のアールト事務所の重要な要素となった。この家はアールトの新しいデザインの流れを予期させる。そこは家族の自宅兼事務所となった。この家にはアイノのタッチが特によく見て取れる。美しく、こじんまりとして居心地がよい。事務所と自宅は一枚の可動間仕切りで切り離されていたが、アールトハウスはこじんまりとした居心地のいい暖かい雰囲気を醸し出していた。

トウルク時代からアールトの友人の輪は広く国際的であった。ヘルシンキに移った後、その輪は更に拡がった。1933年ロンドンで開かれた展覧会の後、英国ではアイノとアルヴァがデザインした家具に対する需要が高まった。しかし製造した会社もアールトも製品を販売していなかった。何か手を打たなければならなかった。1935年友人との会話の中からアートと新しいトレンドを組みあわせたアールト達のデザインした家具を販売する会社を設立するアイデアが生まれた。アイノとアルヴァ・アールト、マイレ・グリクセンならびにニルス・グスタフ・ハールの設立趣意には、「家具の販売と、展覧会等を通じた現代文化の推進を目的とする」と書かれている。この目的に沿ってアルテック社が設立された。アイノ・アールトはアルテック社のアーツアンドクラフト部門のトップとなった。

アイノ・アールトの芸術的センスは卓越していた。彼女がアルテック社のやりかたや装飾を生み出した。アイノは全く新しいインテリアや室内装飾の考え方をマーケティングするアルテック社の品質と芸術性の伝統を創世者である。彼女は機能性という考えに忠実であり、機能的な道具やインテリアをデザインした。

フィンランド近代建築の流れが1930年代に生まれた。アールト達にとっては最後の国際的躍進の10年であった。彼らはいくつかのコンペで優勝し,叙勲も受けた。展覧会やフェアはフィンランドの家庭のモデルとなった。アイノ・アールトは現代的なインテリア装飾をフィンランドにもたらした。彼女はモデルとなる住宅を設計し、それは今もフィンランドの住宅に引き継がれている。ソファのある居間が家庭生活の中心となった。

1940年ニルス・グスタフ・ハールが去った後アイノ・アールトがアルテック社のトップとなったーアルテック社にとっての一大事であった。特に戦時中彼女はアルテック社の処理に集中した。決して容易な作業ではなかった。アルヴァ・アールトが海外出張や海外を旅している間、建築事務所の経営もアイノの肩にかかった。彼女は顧客との関係、従業員に関すること、厳しい会社の財務状況すべてをやりくりした。

1940年代半ばからはアイノの人生に病の影が忍びよる。彼女は病と戦いながら、日々の生活にその影響が及ばないよう努力した。建築事務所、家庭、アルテック社の仕事が滞ることはなかった。従ってアイノの死はアルヴァ・アールトにとっても他の多くの人にとってもショックを与えた。アイノこそが日々の生活にリズムと秩序を与えていたのだった。

Japanese

Aino Aalto - multi-role women
Ulla Kinnunen Guest Curator

Aino Aalto (nee Marsio) was modern up-to-date woman. She quickly absorbed the ideals and ideas of the era, and noticed which was the must at that moment. The 1920s was a decade of modernism and for Aino Marsio it was a decade of adulthood and independent living. Aino graduated as an architect, and she started working at an architect’s office. Aino moved away from her hometown, got married and had two children. She became a wife, a mother and a partner of the architect’s office.

Women’s social status took great strides in the 1920s. Woman became independent and the traditional role of the housewife changed. People felt like living in some kind of intermediate state on the way from the old to the new. Modern city life became also to Finland and it changed life style and rhythm of living. Tourism was fashionable and people admired distant countries. Aino Aalto travelled also. First with friends, and later together with husband Alvar Aalto.

Aino Marsio graduated as an architect in 1920 and started working at Oiva Kallio’s office. A few years later she moved to Jyväskylä to work at Gunnar A. Wahlroos architectural office. In Jyväskylä she networked with local actors, also with Alvar Aalto, who was familiar with since their student days. Alvar Aalto has founded an architectural office in 1923 to his hometown. In 1924 Aino Marsio went to work for Office for Architecture and Monumental Art Alvar Aalto. A half year later she married with Alvar Aalto. At the same time, she became a shareholder of Aalto’s architectural office. Aino and Alvar Aalto owned both 50% of office, and thus they were equal partners of the company.

Aalto’s architectural office made a number of plans in Jyväskylä and restoration and modification of churches in Central Finland. The couple’s love to Italy was visible in many plans, among others Villa Flora, Muurame Church and the Jyväskylä Workers’ Club. Already at that time the works of the architectural office were the total works of art.

Children Johanna and Hamilkar were born in the mid-1920s. Mother Aino photographed lot of her children. Aino also became interested in designing furniture for children. Children’s memories the mother was a tighter educator than the father Alvar. Father got wrapped around the finger, but the mother has strict principles of education. Aino’s sister was working as a kindergarten teacher, so she was aware of the latest educational methods.

The family moved to Turku after the commission of Paimio Tuberculosis Sanatorium. The new home was designed to so called Southwestern Finland Agricultural Cooperative building. The photographs taken from apartment is easy to notice that the apartment was very modern. It was furnished with the latest European interior design trends.

The global depression of the 1930s was reflected also the Aaltos office. The family moved to Helsinki and acquired a piece of land for their own house. Design of own house was the key factor of the Aaltos office in the 1930s. House anticipates the new design line of the Aaltos. The house became the family home, as well as the office. Aino’s touch can be seen particularly well in the house. The house was beautiful, cozy and comfortable. Office and home was connected to nicely; they were separated by a sliding door. Still Aalto House exudes a cozy and warm ambiance.

Already in Turku the circle of friends of Aaltos was wide and international. In Helsinki circle of friends expanded. Furniture designed by Aino and Alvar Aalto were after the exhibition held in London in 1933 highly desired in Great Britain. The manufacturer nor the Aaltos were marketer of products. Something had to do. The idea of a company that would sell the furniture designed by Aaltos, presenting art and for new trends, was born in conversations with friends in 1935. Aino and Alvar Aalto, Maire Gullichsen and Nils Gustav Hahl wrote the manifesto, which states “that the purpose was to sell furniture, as well as exhibitions and other ways to promote modern culture”. For this purpose, was established company Artek. Aino Aalto took the head the Arts and Crafts department of Artek.

Aino Aalto’s artistic taste has been described as excellent. She created the Artek way to do things and decorate. Aino created the qualitative and artistic tradition of Artek which markets the entire new interiors and décor thinking. Aino was faithful to the ideals of functionalism and designed functional objects and interiors.

In the 1930s created the lines of modern Finnish architecture. For Aaltos a decade marked the final international breakthrough. They won several competitions and received orders.
Exhibitions and fairs formed the model for the Finnish home. Aino Aalto was bringing the modern interior decoration to Finland. She designed model homes, according to which the Finnish homes have been fitted out even today. The centre of home life became living room with sofas.

1940 Aino Aalto transferred to head of Artek after the fall of Nils Gustav Hahl in the war. Grown children managed without the mother’s help and Aino engaged increasingly for the Artek’s affairs. In particular, during the war years she focused on the treatment of Artek. It was not an easy task. When Alvar Aalto’s worked and travelled abroad was also the architect office management Aino Aalto’s responsibility. She took care of the customer relations, matters related to employees, and even a tight budgetary situation.

The disease began to shadow Aino’s life since the mid-1940s. She fought against it and did not let it affect day to day life. Work at architectural office, at home and in Artek continued unabated. Therefore, the death of Aino was a shock to Alvar Aalto as many others. Aino had brought rhythm and order in daily life.