English

FLLに対する想い
ithinkplus代表 河本 敏志

1876年、マーク・トウェインによって生み出された「トム・ソーヤの冒険」。誕生から150年経った今でも世界中の人々に愛されている物語です。好奇心の塊のようなトム、失敗を恐れずどんどん突き進んでいくトム、そんな彼に、多くの方は憧れを抱き共感したことが1度はあったのではないでしょうか。
一方、トムと同世代の現代の子どもたちはどうでしょう。
現代の子どもたちは、短時間で学習効果を測定できる効率優先の学びを正解とされ、トムのような寄り道・失敗は許されなくなっているようです。もしかしたら空想の世界に足を踏み入れることさえも難しくなっているかもしれません。一方で大人も、どんな結果が待っているか見通せない学びを子どもにチャレンジさせる勇気がなくなっているようです。そんな子どもたちは、教育という名の工場で作られる画一的な工業製品のようです。
これは言い過ぎかもしれませんが、世間も薄々このようなことに危機感を持ちはじめたからこそ、「21世紀型スキル」という言葉がもてはやされるようになり、文部科学省も「生きる力」という言葉を掲げるに至ったのではないでしょうか。
さて、「21世紀型スキル」「生きる力」という言葉が私の耳に入り始めるちょっと前に出会ったのがFLLです。
FLLは、答えのない4つの課題(プレゼンテーション3つ、ロボット競技1つ)に対し、9歳から15歳までの子どもたちが、わずか3〜4か月の間で考えや戦略をまとめ上げ成果を発表する競技会です。工業製品のように扱われてきた子どもたちにとって、答えのない問題は厄介極まりありません。答えがないにもかかわらず、「効率よく最短ルートで答えに到達しよう」「これは正解か、不正解か?」という呪縛にとらわれ、なかなか先に進みません。
しかしFLLは、LEGOという玩具を使用します。もともと遊びなのです。遊びであれば、常識というラインから一歩足を踏み出すことが容易にできるのです。その一歩がたとえ失敗であっても構いません。遊びですから。大人はただ寄り添い、「やってみれば?」「どうしてだろうね」と一言声をかけるだけです。上手くいかないことは失敗ではありません。「できない」ということを知る貴重な手がかりなのです。
世界で約2万チームがエントリーした2011-2012シーズン、「トム・ソーヤの冒険」の舞台からほど近いセントルイスで、日本の子どもたちが世界一の栄冠を掴みました。答えのない問いに彼らは見事に答えたのです。その原動力が、彼らの心の中にともった好奇心という灯であったことは間違いありません。
最後に、これはFLLの魅力の一部でしかありません。FLLには世界に通用する学びがまだまだたくさんあります。ぜひ多くの方にFLLに関心を持っていただきたいと願っています。そしてこの展示会に足をお運びいただいたことで、皆様の心に好奇心という灯がともれば大変嬉しく思います。

Japanese

Reflections on FLL
Representative Director, ithinkplus Satoshi Kawamoto

In 1876 Mark Twain produced “The Adventures of Tom Sawyer”, This is a tale that has been loved by people throughout the world in the 150 years since it was created up to the present day. So many people have admired and empathized with Tom who was full of curiosity, and Tom who pushed headlong into things without fear of failure.

However what about Tom and the children of this century?

For the children of today the right way of learning is considered to be that which places priority on efficiency to enable the learning effect to be measured in a short period of time, and they are not allowed to take detours or to fail like Tom was. It is probably even difficult for them to set foot in the world of daydreams. On the other hand adults seem to have also lost the courage to allow the children to undertake challenges of learning for which the result cannot be seen. Such children are like the uniform industrial products produced by a factory called education.

This may be an exaggeration, but it seems that the world has started to vaguely sense a feeling of crisis about this, with the result that much is made of the term “21st century skills”, and the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology is also putting forward the term “zest for living”.

Now, I encountered FLL just before I first heard the terms “21st century skills” and “zest for living”.

FLL is a tournament in which children from 9 to 15 years old present the product of their ideas and strategy for 4 tasks that have no answers (3 presentation tasks, 1 robot competition task) prepared over a period of only 3 to 4 months. For children that have been treated as industrial products, tasks that have no answer are extremely troublesome. Although there is no answer, they are afflicted with questions such as “is this the most efficient shortest route to the answer?” or “is this the right answer, or is this the wrong answer?”, and cannot see the way forward.

However FLL uses LEGO toys. It is first and foremost play. If it is play it is easy to step away from the line of common sense. If that step is a failure it does not matter. Because it is play. Adults just approach and say “try this?” or “what are you doing?”, It is no failure if it is not done skillfully. “I cannot” is a valuable clue for knowing.

In the 2011-2012 season when there were entries from about 20,000 teams, it was Japanese children that won the laurels of the best in the world at Saint Louis, near the scene of Tom Sawyer. They produced a marvellous answer to the question with no answer. Their driving force undoubtedly arose from the fact that in their heart the light of curiosity had been lit.

Finally, this is just a part of the attraction of FLL. There is still much world-class learning in FLL. Definitely I urge many people to take an interest in FLL. I would be delighted if attending this exhibition ignites the light of curiosity in everyone.