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展覧会にあたって
ギャラリーエークワッド主任学芸員 岡部 三知代

いつでも大人たちは、子ども達には最高のおもちゃを…と願っています。そして、独創的な想像力のある大人に育って欲しいと願う親も沢山いらっしゃることでしょう。現在の子ども達の環境は、そんな大人たちの願いとは裏腹に、モノづくりのキットや、コンピューターゲームで溢れています。その中で、子ども達の多くは大人達が作り出したキャラクターや、答えが一つのゲームに夢中になってしまいます。その環境を作っている大人達は、その想像力を奪っているということはないでしょうか。では、子ども達が、失敗を恐れず、自らの力で好奇心にスイッチを入れる環境とはいったいどのようなものでしょうか。
「インテル国際学生科学技術フェア(Intel ISEF)」へ情熱を燃やす高校生のノンフィクションが綴られた『理系の子』*は、多くの子育て中の親や、科学に興味のある中高生の間で話題になりました。本に登場する12人の子ども達は、自ら興味をひく出来事に熱中し、好奇心を膨らませて研究に没頭する日々を送り、その結果大人をびっくりさせるほどの発見をして一流の研究者へと成長していきます。日本でも数々の青少年(主に高校生)が科学者になるための登竜門は用意されています。しかしもっと草の根の、小さいころから科学に触れ、機会を与える活動があると良いと感じます。ものづくりへの関心や手を動かして創造する体験を得ることも大切です。
その一つの例として「FLL」*の取り組みを紹介したいと思います。「FLL」は、9歳〜16歳を対象とした世界最大規模のロボット競技で、アメリカのNPO 法人「FIRST」と玩具メーカ「LEGO」社によって1998年から開催されている競技です。競技の内容は、レゴ・マインドストームを用いるロボット競技の他3つのテーマでプレゼンテーション(ロボットのデザイン、チームが大切にしている理念、社会的課題に対する提案の3つ)を行います。
この大会で使われる 「LEGO」はデンマーク語の“LEg GOdt(よく遊べ)”から生まれた言葉です。レゴの8つのポッチのある同じ色の基本ブロックが2個で、24通りの組み合わせができ、3個では1,060通り。さらに6個のブロックでは、組み合わせの数が 915,103,765通りにもなるといいます。このように、優れたおもちゃには、発見すること、探求すること、工夫すること、創造する精神を育む無限の可能性があるのではないかと思います。
FLLに挑戦する子ども達は、教育の場で近年失われつつある、「厳しい言葉に耳を傾ける」、「意見の衝突を怖れない」、「目的を持ち共有する」を実現しています。彼らの活動を紐解いていくと、FLLは単なるロボット競技ではなく、子どもの論理的思考を育みプレゼンテーション力を高める教育プログラムであることが分かります。
また彼らは、チームを創るとき最初に活動の基本になるコアバリュー(核となる価値・大切にすべきこと)を決めます。例えば「感謝・還元・Fun」。どんなときもあらゆる経験、人、物に感謝する、活動を通して得られた経験を社会に還元する、そして大いに楽しむのだと言います。それらの活動は頑張った先にテストがある勉強ではありません。遊びの中にこそある創発を含んでいます。その自発的な創発が起こればもう大人の力は必要ありません。
本企画は、FLLに挑戦するチームの記録を通して子ども達が何を考え何を大切にしてチームを作り上げたかを紹介すると同時に、世界の子ども達のプレゼンテーションも紹介しています。その中に、「理系の子ども」や「自らの力で夢中になるものを見つける子ども」を育むヒントがあるのではないかと思います。
多くの子ども達にあらゆる分野で世界を目指して欲しいと思います。そのきっかけは様々です。セレンディピティーを大切に、チャンスはどこにでも広がっていることを知っていただける機会になればと願っています。

『理系の子』*/ジュディ ダットン/ 出版社: 文藝春秋/2012)
「FLL」*/FIRST® LEGO® League (FLL®)

Japanese

Exhibition Introducti
Gallery A4 Chief curator Michiyo Okabe

Adults are always asking for the best toys for their children. Also many parents are keen to raise their children to become independent and creative adults. In contrast to the wishes of these parents, the environment of today's children is overflowing with building kits and computer games. Within this environment most children are absorbed with characters created by adults or games that have only one answer. Surely the adults that have created this environment are robbing the children of their power of imagination. So, what is this environment in which children do not fear failure, and where they can turn on the switch of their curiosity through their own efforts?

The non-fiction book "Science Fair Season"* about high school students burning with enthusiasm for the "Intel International Science and Engineering Fair (Intel ISEF)" has become a topic of conversation among many parents raising children and junior-high and high school students with an interest in science. The 12 children that appear in the book are enthusiastic about what has attracted their interest, and spend their days devoted to research with boundless curiosity, with the result that they make discoveries that surprise adults, and are on the way to growing into first-rank researchers. In Japan also many young people (mainly high school students) are preparing to become scientists as their gateway to success. However, it is felt that children should become aware of science at a more grass roots level from a young age and be given the opportunities to participate in such activities. It is important to have an interest in making things and obtain experience of creation using their hands.

We would like to introduce to you the initiatives of "FLL"* as one such example. "FLL" is a the world's largest robot competition for children 9 to 15 years old, that has been held by the American NPO "FIRST" and the toy manufacturer "Lego" since 1998. Besides the robot competition using Lego Mindstorm, the competition includes presentations on 3 other themes (robot design, ideals important to the team, and issues for society).The name "Lego" used in the tournament comes from the Danish term "LEg GOdt (play well)". With 2 Lego basic blocks of the same color having 8 projections 24 combinations can be made, and with 3 blocks 1,060 can be made. In addition, with 6 blocks it is said that 915,103,765 combinations can be made. Therefore with such an excellent toy there are endless possibilities for discovery, exploration, invention, and nurturing the spirit of creation.

The children that undertake the challenge of FLL achieve listening to strict words, not fearing clashes of opinions, and having and sharing objectives, which have been lost in recent years in educational situations. When they engage in their activities they discover that FLL is not just a robot competition, but an educational program that nurtures the children’s theoretical concepts and improves their presentation capability.

Also when they first form their team they decide on core values (values that are fundamental and that must be respected) as the basis of their activities. For example “gratitude, returning, and fun”. At all times they are grateful for all their experience and grateful to people and things, they return to society the experience they have obtained through the activities, and they have great enjoyment. These activities are not study at the end of which there is an exam. They include a certain creation within the play. If this autonomous creation occurs, the power of an adult is no longer needed.

Through registering a team that undertakes the challenge of FLL, the children introduce what their thoughts were and what they considered important when they formed the team, and at the same time they make their presentation to the children of the world. Within this I believe there are hints on nurturing children with an interest in science, and children that become carried away and make discoveries through their own efforts.

I believe that most children aim for the world in various fields. There are various triggers for this. By valuing serendipity and knowing that chances can open up from anywhere, opportunities arise.