世界の建築スクールシリーズは、今回で5 回目を迎えます。第一回Design Teaching at MIT,第二回Educating Architects,Reinvenyting Architecture AA School,第三回STUDIO PETER MӒRKLI ETH,第四回 PLATFORM 5 HARVARD GSDなど、各大学でそれぞれテーマが違い、特徴ある目標を立て教育が行われています。
環境問題、都市問題、自然災害や人災からの復興問題などなど建築家に求め られる領域はますます広くなっています。それらに対応すべく大学での教育もその範囲を広げ様々な知識や価値観 ・スキルを教育の内容に組み込む必要に迫られていることがよく理解できます。
フィンランドのアアルト大学(AALTO UNIVERSITY)は、2010年にヘルシンキ工科大学、ヘルシンキ経済大学およびヘルシンキ芸術デザイン大学の3大学が統合されてできた国立大学です。キャンパスに建つ多くの作品は、建築家アルヴァ・アアルト(Alvar Aalto)によってデザインされたもので、ここで学ぶ学生にとっての環境は取り巻く自然だけでなく建築作品にも直接触れるといった恵まれた環境といえます。
ご存じのように、フィンランドの教育水準は世界最高レベルで国民の教育への関心の高さや力の入れようをひしひしと感じます。今回紹介する“WOOD PROGRAM”は、木造の建築に特化しての教育です。世界中から学生が集まるために、フィンランド語ではなく英語で教育が行われています。教室には木工用の工作機械、金属加工などの機械や三次元カッター(CNC)などが完備されそれぞれにスタッフも付いています。理論だけでなく実践を大切にしていることがよく理解できます。使用される木材はフィンランド産に限定していること、導入教育ではフィンランドの古民家を研究するなど場所や歴史へのこだわりが強い教育といえます。最終目標は木造の現代的可能性を探り考察することにありますが、これらのこだわりこそがここでの教育の基本姿勢といえます。
情報ネットワークが進歩し、世界中のどこからでも材料を手に入れることができる現代社会ですがもう一度原点に戻って、“建築とは何か”、 “素材とは何か”などを考えることの重要性を気付かせてくれる教育といえます。木に触れ、その匂いを嗅ぎ、削ったり曲げたりした記憶はかけがえのない経験といえます。ここで学んだ学生が母国に帰って、自国の素材や伝統技術を見詰め直すことを期待していると担当教授が語っていたことが印象的でした。
今回の展示を通じて、『木 (Wood)』の可能性がいかに広いかだけでなく、ものづくりへの興味や教育へのヒントになればと期待しています。
This is the fifth installment of the World’s Architecture School series. The proceeding four installments were Design Teaching at MIT, Educating Architects : Reinventing Architecture AA School, STUDIO PETER MӒRKLI ETH, and PLATFORM 5 HARVARD GSD. Each university has different themes and sets distinctive goals for education.
Architects are required to cover an increasingly wide range of areas, from environmental issues and urban issues, to reconstruction issues after natural or human disasters. To respond to these issues, university education programs must broaden their range and incorporate a variety of knowledge, values, and skills.
Aalto University is a Finnish national university established in 2010 through the merger of three universities: Helsinki University of Technology, the Helsinki School of Economics, and the University of Art and Design Helsinki. The objects that can be found on the campus are mostly designed by Architect Alvar Aalto. They are excellent examples set in an environment in which the students can directly contact architectural works as well as the surrounding nature.
As everyone knows, Finland boasts the world’s top educational standards. The Finnish people’s interest in education is high and they are committed to it. The “Wood Program” that we introduce in this series is dedicated to wooden architecture. The course is taught in English, not Finnish, to the students from around the world. The classrooms have a full set of machine tools for woodworking and metalworking, 3D cutters (CNC), and other tools, as well as a dedicated staff member for each tool. This shows that both practice and theory are emphasized. The program exclusively uses locally grown wood. The introductory education program involves studying old houses in Finland. Thus, the program is strongly concerned with localities and the history of the country. This is the basic focus of the program, although the final goal is to explore and study the potential of wooden structures in modern terms.
In modern society, information networks are developed and materials can be procured from everywhere in the world. The Wood Program can help students go back to the basics and remind them of the importance of asking, “What is architecture? What is material?” and so on. They touch, smell, cut, and bend wood. These valuable experiences will be remembered.It was impressive that the professors said that the students who studied in the program were expected to reconsider their own materials and traditional techniques after they went back in their countries.
I hope that the visitors will explore the great potential for wood. I also hope that this exhibition will raise interest in, and provide hints on, “monozukuri” education.