1953 | 東京生まれ |
---|---|
1977 | 多摩美術大学デザイン科(染織専攻)卒業 |
1979 | 多摩美術大学大学院美術研究科修了 |
1978-86 | 舞台美術に参加 |
1982- | 染めと織りを主体に<夢中遊行>と題する空間的な作品を作り続ける。 |
1986- | “フィールドワーク”野外(森、砂漠、水辺など)での学習作業を通して自己(染織した布)と時空(自然界の原理)との関わりを探求し続けている。 |
1987- | 映像やライティング効果の空間を発表し始める。 |
1993- | 手漉き和紙の手法を取り入れた作品を制作。“フィールドワーク”から学んだ一つに流体力学(ベルヌーイ法則)の原理がある。水流の力と染織された糸(布)の動きを表現する。 |
2001- | 野外空間に立体作品を制作し始める。 |
2007- | 東北芸術工科大学美術科テキスタイルコース教授 |
1982、84、87 | ギャラリーホワイトアート(東京) |
---|---|
1983 | スペースWA(ニューヨーク) |
1986、94、99、02 | ギャラリーミヤシタ/旧ラボラトリー (札幌) |
1989 | PICA /パース・インストテュート・オブ・コンテンポラリーアーツ (パース、オーストラリア) |
1992、93、97 | SOKO 東京画廊 (東京) |
1999 | スペース・カレイド(東京) |
2000、03 | 調布画廊(東京) |
2001 | 岩手県立美術館・開館記念展参加「辻けいの仕事」(盛岡) |
2004 | ガレリア・フィナルテ(名古屋) |
2005 | 色彩美術館(東京) |
2006 | 国際芸術センター青森(青森) |
2008 | 銀座コマツ(東京) |
2009 | INAX ギャラリー2(東京)、カスヤの森現代美術館(神奈川) |
2010 | ギャラリーノビタ(青森)、ギャラリーミヤシタ(札幌) |
2014 | ギャラリーエークワッド(東京) |
1985 | 「イースタンライト4人展」L.Aアートコア(ロスアンゼルス) |
---|---|
1986 | 「北海道現代美術展」北海道立近代美術館(札幌) |
1987 | 「第23 回今日の作家展」[位相] 横浜市民ギャラリー(横浜)、「時間の肖像3人」展 ギャラリーいそがや(東京) |
1988 | 「アーキテクスチュア」展[ポスト・ファイバーアートの地平から]スパイラルガーデン(東京) |
1989 | 「パース・インターナショナル・クラフツ・トリエンナーレ」パース現代美術館(オーストラリア) |
1995 | 「CONDITION OF LIFE 1981-94」ギャラリーホワイトアート(東京) |
1998-99 | 「サントリー美術館大賞展’98 挑むかたち] サントリー美術館(東京) |
1999 | 「TOSA-TOSA’99紙」 高知県立美術館(高知) |
2001 | 「ヘルシンキ・テーレ湾プロジェクトに参画した8 人の作家たち」展 現代彫刻センター(東京) |
2002 | 「森の精3 人」展(藤田昭子/青木野枝/辻けい) 金津創作の森(福井) 「意向する繊維-時の波動-」展 多摩美術大学美術館(東京) |
2004 | 「風景の心電図」展 アートプログラム青梅(東京) |
2006 | 「空間に生きる-日本のパブリックアート」展 札幌芸術の森美術館(札幌) /2007 年世田谷美術館(東京)/金津創作の森美術館(福井) |
2006 | 「激変するアートパブリック」 たほりっこ企画 ヒルサイドプラザ(東京) 「作家たちの贈り物」 神奈川県立美術館・葉山館(葉山) |
2010 | 会津・漆の芸術祭 |
2013 | 「ギフト・オブ・ネイチャー」山形藝術学舎(山形) |
1986 | 石塔パゴダに於けるインスタレーション(馬耳山、全州・韓国) |
---|---|
1987 | 流氷と雪原の為のインスタレーション(網走、北海道) |
1987 | アボリジニ(原住民)の聖地でのインスタレーション(マルデューラ、オーストラリア) 古代の化石木と砂漠でのインスタレーション(W.A.オーストラリア) クウィーンシャーロット島の森でのインスタレーション(B.C.カナダ) |
1989 | 堂崎天主堂前の入江でのインスタレーション(福江島、長崎) |
1990 | クウィーンシャーロット島の森でのインスタレーション(B.C.カナダ) |
1992 | バンクーバー島の湖、森でのインスタレーション(B.C.カナダ) アボリジニの聖地、TIWI 島でのフィールドワーク,水辺でのインスタレーション カカドゥ国立公園内でのインスタレーション(N.T.オーストラリア) 四国巡遊・・・・フィールドワーク、インスタレーション(高知、愛媛) |
1993 | 花崗岩採掘跡の為のインスタレーション(東北地方、中国) 林、水辺の為のインスタレーション Vassiviere 現代美術センター(フランス) 湿地帯の為のインスタレーション(リムーザン地方、フランス) ルーシオンでのインスタレーション(Avignon、フランス) |
1997 | 横倉山カルストでのインスタレーション(高知) シェルバ族の為のインスタレーション(クンデ村、ネパール北東部) ケルトの民の為のインスタレーション(スカイ島、ルイス島、スコットランド北西部) |
1999 | 安芸川でのフィールドワーク、インスタレーション 4 月、10 月(高知) 津軽半島フィールドワーク 正津川でのインスタレーション 7 月 恐山、宇會利湖でのインスタレーション 11 月(青森) |
2000 | ス オメリンナでのインスタレーション(ヘルシンキ、フィンランド) 北海道フィールドワーク、美美川でのインスタレーション(千歳) ウッココリの湖の為のインスタレーション(カレリア地方、フィンランド) ニセコアンヌプリ、蘭越でのインスタレーション(後志、北海道) |
2001 | 猿ヶ石川でのフィールドワーク(遠野、岩手) ミステカとサポテカの民の為のインスタレーション HIERVE EL AGUA でのインスタレーション モンテアルバン遺跡でのインスタレーション(オワハカ州、メキシコ) |
2002 | 尻別川でのインスタレーション(北海道) イワオヌプリの為のインスタレーション 硫黄第3川(北海道) 権世川でのインスタレーション (金津、福井) |
2003 | 奥美利河川(ピリカ遺跡近郊)でのインスタレーション(今金町、檜山支庁北海道) 鳩ノ巣渓谷でのインスタレーション(奥多摩、東京) 日原川でのインスタレーション(奥多摩、東京) 黒部川フィールドワーク(黒部峡谷、富山) |
2004 | 八甲田山中でのインスタレーション 国際芸術センター青森エリア内でのインスタレーション(合子沢、青森) |
2005 | 忍路(オショロ)環状列石でのインスタレーション(小樽、北海道) |
2006 | 小牧野遺跡エリア内でのインスタレーション 荒川でのインスタレーション 猿倉温泉近くの沢でのインスタレーション(青森) |
2008 | グダリ沼でのインスタレーション(青森) |
2009 | 美美川でのインスタレーション(千歳) |
2010 | 忍路(オショロ)環状列石でのインスタレーション(小樽、北海道) |
2012 | ハワイ島Kīlauea火山溶岩流域でのインスタレーション(ハワイ島、USA) |
2013 | 赤川、斐伊川上流でのインスタレーション(奥出雲、島根) |
1990 | 「 工房探訪・つくる」〜辻 けい〜 長崎五島列島福江島でのインスタレーションまでのドキュメント(NHK 総合、教育) |
---|---|
1995 | 「 ETV 特集」〜街をアートが駆けぬける〜 辻けいのレポートによる東京青山「水の波紋」展 (NHK 教育) |
1996 | 「アジア染織紀行」中国雲南省< ハニ族の藍染め> フィリピン< イフガオ族の原始布> |
1998 | ネパール<シェルパ族のヤク織物>ブータン<ラディ村のラック染織>(NHK、BS2、その他) |
1999 | 「 課外授業ようこそ先輩」〜発見驚き!私だけの色〜(NHK総合、教育) |
2002 | 「 新日曜美術館」アートシーン金津創作の森、野外作品の取材(森の精三人展)(NHK教育) 「 人間ネットワーク」 森は芸術の源 針生一郎氏VS辻 けい(福井放送) |
1953 | Born in a ceramic artists’ family in Tokyo as the first daughter of Tsuji Seimei and Tsuji Kyo. |
---|---|
1973-77 | Studied Art at Tama Art University, specialized in dyeing |
1977-79 | Studied Art at graduate program of Tama Art University |
1978-86 | Participated in stage art as an assistant of Abe Machi, Abe Kobo’s wife |
1982 | Start producing artworks titled “SOMNAMBULISM” (Dream Walks) focused on dyeing and weaving as main objects |
1986 | Start exploring the relation between self (dyed cloth) and space (dynamics of nature) through physical activities in open air fieldworks in various environments such as forest,desert, swamp, and water front |
1987 | Start producing space by using visual images and lightings |
1993 | Start producing artworks by applying the technique of handmade Japan paper to express the water force and the movement of dyed thread. These works embody one of the hydrodynamics: a principle Tsuji has learned through physical activities in open air fieldworks. |
2007 | Start teaching at Tohoku University of Art and Design as a professor of Art |
2014 | Red like the spring water, Gallery A4 |
---|---|
2010 | Red like the spring water, Gallery Miyashita, Sapporo |
2009 | Red like the spring water 2009, Gallery Novita, Aomori. Red like the spring water, Contemporary Museum at Kasuya Forest, Kanagawa |
2008 | Red like the spring water, INAX Gallery 2, Tokyo Red like the spring water, Ginza Komatsu, Tokyo |
2006 | Red like the spring water, Aomori Contemporary Art Center,Aomori |
2005 | Red like the spring water, Color Museum, Tokyo |
2004 | Works by Tsuji Kei, Galleria Finante, Nagoya |
2002 | Works by Tsuji Kei, Gallery Miyashita, Sapporo |
2001 | Works by Tsuji Kei: Installation for Iwate Museum of Art, Iwate Museum of Art, Morioka. To commemorate the museum opening, cube earthen walls entitled Iwate was installed in an open-air exhibition space of the museum. |
1999 | TEXT-TEXTile-TEXTure: from Tsuji Kei’s fieldwork notes,Space Kaleido, Tokyo Works by Tsuji Kei, Gallery Miyashita, Sapporo |
1997 | VISIONS, SOKO Tokyo Gallery, Tokyo |
1994 | Works by Tsuji Kei, Gallery Miyashita, Sapporo |
1993 | The Calm & the Wave [Nagi & Nami], (Izanagi & Izanami),SOKO Tokyo Gallery, Tokyo |
1992 | DRAWING by Tsuji Kei: On nature, people, and art, SOKO Tokyo Gallery, Tokyo |
1989 | Work Exhibition and Somnambulism, PICA (Perth Institute of Contemporary Arts), Australia |
1987 | SOMNAMBULISM, Gallery White Art, Tokyo |
1986 | SOMNAMBULISM, Laboratory Gallery, Sapporo [now called Gallery Miyashita] |
1984 | SOMNAMBULISM, Gallery White Art, Tokyo |
1983 | Collaboration, Music and Installation, Art Space “WA,” New York |
1982 | SOMNAMBULISM, Gallery White Art, Tokyo |
2013 | Gift of Nature,Yamagata Institute of the Arts,Yamagata |
---|---|
2010 | Lacquer Art Festival in Aizu, Fukushima |
2006 | Drastic Change of Art Public, Earthwork International (Taho Ritsuko Production), Tokyo Gift from the Artists, Kanagawa Prefectural Museum, Hayama Living in Space: Public Art in Japan, Museum of Contemporary Art,Sapporo |
2002 | Three Spirits in Forest, Kanazu Forest Museum, Fukui |
2001 | Eight Artists in the Project of Töölö Bay, Helsinki,Contemporary Sculpture Center, Tokyo |
1998 | The Suntory Awards ’98̶Challenge on Forms, Suntory Museum, Tokyo |
1997 | The Cosmos Resonates by the Water with Gozo Yoshimasu and Akio Suzuki, organized by Yasuo Kobayashi, Tokyo Design Center, Tokyo |
1995 | Conditions of Life 1981-1994, Gallery White Art, Tokyo |
1990 | Gallery Miyashita, Sapporo |
1989 | Perth International Crafts Triennial, Gallery of Western Australia, Perth |
1988 | Back to Nature Concert Installation, Toho Seimei Hall, Tokyo ARCH-TEXTURE, Installation, Spiral Garden Art Gallery, Tokyo SOMNAMBULISM, Installation, Mikimoto showroom, Tokyo |
1987 | The 23rd Artists Today Exhibition, Yokohama City Gallery Self-portrait of Time, Gallery Isogaya, Tokyo |
1986 | Contemporary Art of Hokkaido, Hokkaido Museum of Modern Art, Sapporo May-Project Performance, Installation, Aura Hall, Tokyo |
1985 | Eastern Light, LA Artcore Gallery, Los Angels |
2013 | Installation at Aka River,Hiigawa River, Okuizumo,Shimane |
---|---|
2012 | Installation inside the Kīlauea Hawaii Island , Hawaii |
2010 | Installation at Oshoro Stone Circle, Otaru,Hokkaido |
2009 | Installation at Bibi River, Chitose,Hokkaido |
2008 | Installation at Gudari Swamp, Aomori |
2006 | Installation inside the Komakino Jomon Site, Aomori Installation at Arakawa River, Aomori Installation at a stream near Sarukura Hot Spring, Aomori |
2005 | Installation at Oshoro Stone Circle, Otaru/Hokkaido |
2004 | Installation inside the Hakkoda Mountain, Aomori Installation inside the Aomori Contemporary Art Center, Aomori |
2003 | Installation at Oku-pirika River near Pirika site,Imakane-cho/Hokkaido Installation at Hatonosu Ravine, Oku-tama, Tokyo Installation at Hibara River, Oku-tama, Tokyo |
2002 | Installation at Shiribetsu River, Hokkaido Installation for Iwaonupuri, at Iou Daisan River, Hokkaido Installation at Kanze River, Kanazu, Fukui |
2001 | Installation at Sarugaishi River, Tohno, Iwate Installation for Misuteka and Sapoteka people, Herve el Agua, Mexico Installation at Monte Alban site, Owahaka, Mexico |
2000 | Installation for Karelia, Finland Fieldwork & installation for Niseco Annupuli and Rankochi,Hokkaido |
1999 | Fieldwork & installation for Aki River, Kochi [started to use red thread] Fieldwork & installation for Shouzu River and Usori Lake,Aomori |
1997 | Fieldwork & installation in Mount Yokokura, Kochi Installation for Sherpa Family, Nepal Fieldwork & installation for the Celts in Skye Island, Scotland |
1993 | Fieldwork in Dairen, China Installation in Vassiviere Contemporary Art Center, Limoges,France Fieldwork & installation in marshes, Limoges, France Fieldwork in Avignon, France |
1992 | Installation in Melville Island Kakadu National Park, N.T. Australia Fieldwork and Installation in Shikoku Island, Shikoku, Japan Installation at a lake and forest in Vancouver Island, British Columbia, Canada |
1991 | Installation in Queen Charlotte Island, British Columbia, Canada |
1990 | Installation at small bay in front of Dozaki Roman Catholic Church, Fukue Island, Nagasaki |
1989 | Fieldwork & installation in Western Australian desert, Australia Fieldwork & installation in Queen Charlotte Island, British Columbia, Canada |
1987 | Performance and Installation at old kiln site: Collaboration with Goji Hamada and Ryoji Koie, Tokoname, Aichi Installation on ice drift, Abashiri, Hokkaido Installation for aboriginals at White Walls of China, Mildura,Victoria, Australia |
1986 | Installation on Pagoda in Maisan, Korea |