English

展覧会とPlatformについて
建築学准教授 Mariana Ibañez

デザイン大学院の環境のワーキングキュレーションとして作られた『Platform 5』の書籍と展示物は、本校の昨年度の様子、現在の軌道、そして将来の方向性を見るための様々なレンズを提供することを目的としている。

この本の目次をみれば、本校における作品や議論を特徴づけ、時には意外な共通部分をも明らかにする支配的なテーマが明確にわかる。本巻の多様な内容は、スタジオ、セミナー、論文調査、イベント、その他のアクティビテイから引き出されたものであり、それはMetrics (評価基準)、Matter (事柄)、Activism (行動主義)、Discipline (学問の領域)、Synthesis (統合)、Conjecture (推測)、そしてFormat (形式)の7つの部分からなる。これらのカテゴリーは、デザイン思考やデザイン制作を探求したアジェンダ、コース、イニシアティブ、コラボレーションなど広範囲にわたるものを象徴している。この構成は、本学の学科やコースといった構造からは敢えて異なるフレームワークとして導入され、学問的関心事と共通の探求の双方を浮き彫りにする我々の複数のプログラムをまたがるような読み物を提供することを目的としている。

『Platform 5』の展示は、GSDにおける過去1年間の多様な成果を更に再分類し、相互参照することを提起している。学生の作品は位置づけし直され、『Platform』では取り上げられなかった内容も加えられ、同様の形式や制作過程ごとにまとめることにより学内の作品がつながっていく。展示作品に見られる文字通りの重複、また恐らく予期してもいなかった隣接性が、デザインの(学問)分野が取り組む複雑性を明らかなものにする。

GSDは、絶えず議論し制作し続ける特別な環境である。そのアジェンダと教育的構想は、複雑かつ常に進化し続けるものである。『Platform 5』は、全集というにはおよそ程遠いものであり、イベントやプロジェクト、シンポジウムやコロキアム(会議)が多数開催された1年の間に生み出された卓越した作品や情報のやり取りの成果をまとめて編集したものである。それらのイベントやプロジェクト、会議にはフォーマルなものもあれば即興的なものもあり、このような成果は、専門知識と問い掛けのどちらも二元的に重要であるという認識を強固なものにしてきた。学生、卒業生、特別研究員、教授、講師、また会議参加者としてGSDを訪れた多くの人々が、そこで議論を交わし、指導し、その誰もが究極的知識にたどり着き、また学内で新たな関係やアイディアを生み出していった。今回の展示は、そうした関係性や発見をより大きな聴衆と共有しようという試みなのである。

Japanese

Exhibition and Platform Description
Associate Professor of Architecture Mariana Ibañez

Developed as a working curation of the environment of the Graduate School of Design, the Platform 5 book and exhibition have been designed to present various lenses through which to view the School in the past academic year, its present trajectories, and its future directions.

The book’s table of contents makes explicit the prevailing themes that informed production and debates in the School and identifies the areas of sometimes surprising intersection. The volume’s diverse material drawn from studios, seminars, thesis research, events, and other activities—was organized in seven sections: Metrics, Matter, Activism, Discipline, Synthesis, Conjecture, and Format. These categories represent the broad spectrum of agendas, courses, initiatives, and collaborations that explored design thinking and design production. This organization was introduced as a framework that intentionally differs from the departmental and course structure of the School, with the aim of presenting a transversal reading of our programs that highlights both disciplinary concerns and shared explorations.

The Platform 5 exhibition proposes further recategorizations and new cross-references among the GSD’s diverse output over the past year. The student work is repositioned, with the addition of some content not featured in the book, to connect the work of the School through collections of like formats and processes of production. The literal overlaps of the work in the exhibition, and perhaps unexpected adjacencies, reveal the complexities with which the design disciplines increasingly contend.

The GSD is an exceptional environment of continuous debate and production. The agendas and pedagogical frameworks are complex and constantly evolving. Far from being a complete collection, Platform 5 compiles the outcome of prominent work and exchanges that occurred during a year full of events, projects, symposia, and colloquia— both formal and improvised—that continually reinforced the dual importance of expertise and inquiry. The many people who came to the GSD as students, alumni, fellows, faculty, lecturers, conference participants—to discuss, to instruct—all arrived with their local knowledge and, within the School, created new relationships and ideas. This exhibition is our attempt to share these concerns and discoveries with a larger audience.